“Iemand wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk wordt blootgesteld aan negatieve acties van één of meerdere personen, en er sprake is van ongelijke balans in sterkte (een asymmetrische machtsverhouding). Het is een negatieve actie als iemand opzettelijk letsel of ongerief aanbrengt of probeert aan te brengen bij de ander. Deze acties kunnen direct (verbaal of fysiek), indirect (relationeel/emotioneel) of digitaal (via computer of telefoon) zijn.” Zo luidt de definitie van Pesten die in de (concept) JGZ-richtlijn gehanteerd wordt.
Als eerste komt vanavond deze JGZ-richtlijn aan bod. Naast gegevens over prevalentie, oorzaken en gevolgen van pestgedrag, risicofactoren, voorkómen van pestgedrag wordt ingegaan op de rol van de jeugdgezondheidszorg hierin.
Nieuwe wetgeving maakt dat scholen in de toekomst bij voorkeur bewezen effectieve methodes gaan implementeren bij de aanpak van Pesten. Wat zijn effectieve interventies en hoe komen effectieve interventies tot stand? De tweede spreker gaat in op de grondslagen en werkingsmechanismen die gehanteerd worden bij de cursus Plezier op School (POS), een kwalitatief goed onderbouwde effectieve jeugdinterventie.
In 2012 werd een op de tien jongeren tussen 15 en 18 jaar weleens gepest op internet, meldde het CBS onlangs. Laster, roddel, achterklap, stalken, bedreiging en chantage worden door slachtoffers van pesterijen meestal niet gemeld bij politie of andere instanties. De laatste spreker neemt ons mee in de digitale wereld en neemt onveilig internetgedrag onder de loep en bespreekt adviezen over gezonde mediaopvoeding .
Mede namens de Stichting PAOG-JGZ nodig ik u uit tot het bijwonen van deze avond,
Tim Jaspers, arts Maatschappij en Gezondheid, profiel Jeugdgezondheidszorg
GGD Limburg-Noord (onderdeel van de Veiligheidsregio Limburg-Noord)