In zijn boek Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding roept Micha de Winter op tot het creëren van een Pedagogische Civil Society: it takes a village to raise a child. Als JGZ-ers zien wij in dat opvoedende dorp ook een rol voor onszelf weggelegd. Maar welke rol is dat precies, en hoe doen we dat dan?
Het blijkt een complex vraagstuk, en er bestaat geen simpel antwoord. Op deze PAOG-avond “Waarden en normen” zoeken we samen naar onze plek in het dorp, de stad, de wereld die kinderen laat opgroeien.”
Simone Seelen spreekt over de kernwaarde die zij als ouder in haar zoektocht om een ‘goede’ ouder te zijn ontdekte: welkom zijn. Dit staat voor haar voor de weg die zij als mens, maar vooral ook als ouder heeft afgelegd. Twee jaar geleden kreeg zij een psychose en maakte een forse huwelijkscrisis door, had vaak de handen vol aan zichzelf. Een weg van herstel volgde, met name door het (her)vinden van haar eigen kracht. “Ik hoef de normen en waarden nu niet meer te prediken aan mijn kinderen, maar ik leef ze weer voor.” Ze wil haar ervaring graag delen en vertalen naar passende ondersteuning.
Rianne Wesenbeek zoekt met ons naar de mogelijkheden om in een veranderde gemeenschap, met professionals maar vooral weer ‘Meer Met Elkaar’ (volgens de WMO) kinderen op te voeden. Kinderen in nood zijn de klokkenluiders van een gemeenschap in nood. Vanuit inzichten en ervaringen van de expeditie Geestelijk Gezond Maastricht die vijf jaar geleden van start ging deelt zij met ons de zoektocht van samenwerken, kwaliteit van samenleven, urgenties, missie en leiderschap.
Guido van de Luitgaarden zal op zijn eigen, interactieve manier beginnen met het opzoeken van de confrontatie. Op basis van een analogie met het vak van missionaris zal hij vervolgens een cultureel-antropologische / cultuursociologische beschouwing op de sociale geneeskunde geven, om vervolgens uit te komen bij het praktische belang van begrippen als “professionele dominantie”, “emic understanding” en “empathie” .
Rita Meertens verzorgt middels videobeelden een inkijk in de pedagogische civil society zoals die reeds vorm krijgt in buurthuizen en huiskamerprojecten in Sittard-Geleen. De professionele input bestaat hierbij uit faciliteren en koffieschenken.
Klasien Horstman sluit de avond af met een beschouwing vanuit haar leerstoel “Filosofie van Publieke Gezondheid”.